היטלי פיתוח מוטלים מכח חוקי עזר עירוניים, בתנאים ותעריפים המשתנים בין רשות לרשות והם נחלקים ל 4 סוגים עיקריים: תיעול וניקוז, סלילת כבישים ומדרכות, מים וביוב; כשבשנים האחרונות נוסף היטל חדש הנקרא היטל שצ"פ (שטחי ציבור פתוחים) המתקיים רק בחלק מהרשויות.
בעקבות הרפורמה במשק המים והביוב, היטלי הביוב והמים עברו לסמכות תאגידי המים והביוב העירוניים; כאשר מחודש מאי 2015 נכנסו לתוקף כללי המים החדשים – דמי הקמה שהחליפו למעשה את היטלי הביוב והמים;
תעריפי החיוב נקבעו ע"י רשות המים בהתאמה לכל תאגיד באופן פרטני, כאשר בין היתר גם הוגדרו השטחים שניתן לחייב בגינם.
החיובים בהיטלי פיתוח נדרשים בד"כ במסגרת בקשה לתוספת בניה וכתנאי למתן היתרי הבניה; מקרים נוספים בהם נדרשים היטלי פיתוח הינם באירועי מס כמו עסקאות מכר או "חיובים יזומים" ע"י הרשויות המקומיות, הנובעים בעיקר מעבודות תשתית שמקימות הרשויות באזור הסמוך לנכס.
למעשה, היטלי הפיתוח נועדו לממן התקנת תשתיות מוניציפאליות בתחום העירוני כשתעריפים נקבעים עפ"י תחשיב שאמור להיות מהימן ועדכני ובמתכונת של "משק סגור", כלומר לשקף את המחיר הנדרש ליחידת שטח לכיסוי הוצאות הרשות, מבלי להעשיר את קופתה.
בפועל, על סמך ניתוח תחשיבים רבים, איתרנו לא אחת סטיות ופערים שהביאו להגדלת התעריף לחיוב, מה שלטענתנו העשיר את קופת הרשויות המקומיות ותאגידי המים והביוב באופן ניכר.
משרדנו מספק מטריה משולבת, המבוססת על טענות משפטיות מבוססות, יחד עם טענות כלכליות כנגד סבירות התעריפים של היטלי הפיתוח, אותם מנתח עבור המשרד צוות כלכלנים המומחה בניתוח תחשיבים מתחום המיסוי המוניציפאלי.
משרדנו טיפל ומטפל בחיובי אגרות והיטלים בהיקף של מיליארדי ₪ עבור יזמי נדל"ן רבים; לאורך השנים טיפלנו באלפי פרויקטים ועל בסיס טענותינו נחסכו ללקוחותינו מאות רבות של מיליוני ₪.
חיובים יזומים –
בשנים האחרונות ניתן לראות רשויות מקומיות רבות שמנסות להגדיל את קופתן באמצעות הטלת חיובים בגין היטלי פיתוח לנכסים ותיקים, גם כשלא התקיים אירוע מס כלשהו ולא התבקשה תוספת בניה חדשה.
למעשה הרשות מניחה באופן סמוי כאילו מעולם לא שולמו היטלי פיתוח בגין הנכס, כאשר בעל הנכס הוא זה שנושא בנטל ההוכחה לתשלומים בגין היטלי פיתוח מהעבר; זאת גם אם הנכס החליף מס' בעלויות לאורך אותן שנים.
משרדנו מומחה בניתוח ואיתור אסמכתאות ונתונים היסטוריים ואיתור הלכות ופסיקות המתייחסות לאירועי עבר והשלכתם על היטלי הפיתוח הנדרשים בהווה; זאת בנוסף לטענות משפטיות וכלכליות נוספות המסייעות לתקיפת החיובים.
עד כה, כל חיוב דומה שטופל על ידנו הופחת בשיעור ניכר וחלק לא מבוטל מחיובים אלו אף בוטל לחלוטין.
מחיר למשתכן –
מכרזי מחיר למשתכן כוללים בתוכם תשלומים שונים עבור הוצאות פיתוח, בהם "ישן מול חדש", היטלי פיתוח (סלילה, תיעול, שצ"פ), דמי הקמה לתאגידי המים והביוב, הוצאות פיתוח כלליות אחרות;
תשלומים אלו לרוב מחליפים את היטלי הפיתוח ה"סטנדרטיים" והיזמים פטורים או זכאים להנחה, עפ"י המצוין בחוברת המכרז (בד"כ מצורפים מכתבי הרשות המקומית ותאגיד המים והביוב כנספח ו לחוברת המכרז), מתשלומים אלו; כלומר נדרשים בתשלום אגרות בניה לוועדה המקומית בלבד.
משרדנו פיתח בשנה האחרונה מס' טענות ייחודיות, הרלוונטיות באופן ספציפי לפרויקטים מסוג מחיר למשתכן, לפיהן אנו סבורים כי רמ"י והרשויות המקומיות דרשו וגבו תשלומים ביתר וכי יש מקום להשבה כספית לזוכים.