שינוי סיווג הנכס על אף שלא השתנה השימוש בו אינו עומד בסתירה ל"חוקי ההקפאה"
בעקבות סקר נכסים שביצעה, בחרה העירייה להביא לשינוי סיווג הנכסים בהם מחזיקה המערערת; למערערת שתי טענות מרכזיות – ראשית, משאין חולק כי לא חל כל שינוי בשימוש הנעשה בנכסים, הרי שינוי סיווג הנכסים עומד בניגוד לסעיף תקנה 4 לתקנות ההסדרים במשק המדינה ועל כן בטל; שנית, ולגופו של עניין טענה כי הסיווגים החדשים אינם תואמים את השימוש הנעשה בנכסים בפועל; בית המשפט המחוזי בתל אביב (כב' השופטת שרה ברוש) דחה את הערעור וקבע, כי תכליתה של תקנה 4 לתקנות ההסדרים, היא למנוע שינוי נוסח הסיווג בצו הארנונה, באופן שיש בו כדי להביא להעלאת שיעורי חובות הארנונה; בית המשפט חידד וקבע כי אין בתקנה זו, כדי לכבול את הרשות המקומית מלתקן ולעדכן את סיווג הנכס בהתאם לשימוש הנעשה בו בפועל; באשר לסיווג הנכסים נקבע, כדלקמן: "קרקע תפוסה" – בית המשפט קבע כי למרות שרק 40% משטח הקרקע מגודר, חייבת המערערת בארנונה בגינו; "מוסך" – נקבע כי די בכך שנצפו עובדי המערערת מחליפים חומרי סיכה ברכב כלשהו כדי לסווג את הנכס כ"מוסך" ואין זה משנה כי בפועל הנכס אינו משמש כ"מוסך" לתיקון כלי רכב בתשלום; "מכולות" – נקבע כי המונח "בניין" כולל גם מבנים ארעיים, ואין בארעיותו כדי להפקיע את הסמכות להטיל בגינם ארנונה כללית, ואת חובת המחזיק לתשלומה.
עמ"נ (ת"א) 148-08 דחן בע"מ נ' עיריית פתח תקווה, ניתן ביום 09/06/2010; לקריאת פסק הדין במלואו – ראה מאגר "נבו".
|