רציף רכבת, וכבישי הגישה לתחנה פטורים מהיטל ביוב בשל היותם "רחוב"

פסקי דין
 

רציף רכבת, וכבישי הגישה לתחנה פטורים מהיטל ביוב בשל היותם "רחוב"

כך קבע בית המשפט המחוזי בת"א (הש' רות רונן), בערעור שהגישה עירית הרצליה על פס"ד של ועדת הערר לענייני ביוב בת"א. המחלוקת בין העירייה והרכבת הייתה בשאלה האם מסילת ברזל ומתקניה נחשבים כ"רחוב" הפטור מתשלום היטלי פיתוח. בית המשפט קבע,  כי יש לפרש את המונח "רחוב", שאינו מוגדר בחוק העזר, על פי משמעותו בפקודת העיריות, כפי שטוענת הרכבת. התכלית של מתן פטור ל"רחוב" מתשלום ארנונה, בשל העובדה שכלל הציבור הוא הנהנה ממנו, רלוונטי באותה מידה גם למתן פטור לנכס מתשלום היטל ביוב. לכן, להגשמת תכלית החקיקה, ויצירת הרמוניה חקיקתית, וכן בשל הפניה עקיפה בחוק העזר לפקודת העיריות, יש לפנות להגדרה בפקודת העיריות, ולא להגדרה אשר בפקודת הפרשנות.
בית המשפט קבע כי להבדיל משטחי המסילה והקרקע שלצדדיו, מבנה התחנה, על כל חלקיו, אינו נכלל בהגדרת רחוב, ולפיכך ניתן לחייבו בהיטל ביוב. כבישי הגישה לתחנה מהווים רחוב, בשל העובדה כי הינם פתוחים לכלל הציבור, והוא הנהנה מהם.
לענין הרציפים של תחנת הרכבת- נפסק כי ניתן לראות רציפים כ"מתקנים לצורך מסילת ברזל" ולכן אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הערר, אשר קבעה כי שטח הרציפים פטור אף הוא מהיטל ביוב.

עמנ (ת"א) 261/07  עיריית הרצליה נ' רכבת ישראל בע"מ,  ניתן ביום 24.8.08; לקריאת פסק הדין במלואו- ראה  מאגר משפטי "נבו".