חלקות ענק, אינן בהכרח "נכס גובל". הקביעה האם כביש הינו "שכונתי צר" תקבע לפי מכלול נסיבות
עתירה זו נדונה לאור הילכת "ויטנר" שקבעה, כי נכס גובל הזכאי לפיצוי, על פי הוראות סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, הינו נכס המשיק פיזית לגבול התוכנית - ה"קו הכחול" - בכפוף לשני חריגים מצומצמים. אחד מהם, מקום בו מפריד בין הנכס לגבול התוכנית, כביש שכונתי צר; והשני, הפרדה של רצועת שטח פתוח, בת מטרים ספורים. בית המשפט קבע, כי על פי הילכת ויטנר, יש לבחון את "טיבה של החציצה שיוצר הכביש בין המקרקעין לתוכנית", ולא להסתפק בבחינת רוחב הכביש בלבד. בין השאר, יש להתייחס לשאלת מצב הבינוי והתנועה באותו כביש, במועד אישור התוכנית הפוגעת. בהעדר בסיס עובדתי מספק הוחלט להחזיר את הדיון בעניין לועדת הערר. בית המשפט הוסיף, כי מן המפורסמות, כי בישראל קיימות חלקות ענק, אשר רבים הם בעלי הזכויות בהן. העובדה ש"קו כחול" חוצה חלקה שכזו, לא הופך אותה בהכרח ל"נכס גובל". קבלת טיעון זה תרחיב את מעגל הזכאים לפיצויים בסדרי גודל, ולא זו הייתה כוונת המחוקק.
עמנ (ת"א) 129/06 יהונתן גד ו 17 אח' נ' הוועדה המקומית לתכנון ובניה מצפה אפק, פורסם ביום 11/3/07. לקריאת פסק הדין המלא ראה מאגר נבו. |