מאמרים ופרסומים |
עד לשנת 2001, סמכויותיהן של הרשויות המקומיות בארץ כללו מיסוי מוניציפאלי גורף במשק המים והביוב: פקודת העיריות ופקודת המועצות המקומיות הסמיכו את הרשויות לחוקק חוקי עזר המאפשרים גביית היטלי ביוב והיטלי הנחת צנרת. עם זאת, החל בשנת 2001, החל שינוי בתחום המיסוי המוניציפאלי במשק המים והביוב, עם חקיקתו של חוק תאגידי מים וביוב. החוק מחייב רשויות מקומיות להקים תאגידי מים וביוב בתחומיהן, ומרגע שמוקם תאגיד כזה, קובע החוק כי כל סמכויותיה של הרשות המקומית במשק המים והביוב מבוטלות ומועברות לתאגיד.
לרשויות כבר אין סמכות להתקין או לתקן חוקי עזר הנוגעים למשק המים והביוב, ולאחרונה קבע בית המשפט המחוזי בחיפה, כי לרשויות אין אפילו סמכות לעדכן את התעריפים בהתאם לעלייה במדד. מדובר בשינוי בתחום המיסוי המוניציפאלי, במסגרתו הועברו סמכויות המיסוי מרשויות מקומיות לתאגידי מים, אשר פועלים לפי הנחיות של רשות המים הממשלתית.
מזה כמה שנים תלויה ועומדת הצעת חוק הרשויות המקומיות, שאמורה להחליף את פקודת העיריות ואת פקודת המועצות המקומיות. בהצעת החוק יש צמצום ניכר בסמכויותיהן של רשויות מקומיות, ובהתאם, ניכר צמצום משמעותי בתחום המיסוי המוניציפאלי. עם זאת, יש לציין כי בתי המשפט טרם שינו את גישתם ביחס להתערבות מצומצמת בהחלטות הרשויות המקומיות, בכל הנוגע למיסוי מוניציפאלי. מומלץ לבדוקל גבי קורס אקסל על מנת להבין את המיסוי מדובר בתחום שופע תמורות, המשלב צורך בידע כלכלי רחב, עם הבנה במשפט מנהלי. מומלץ להיוועץ בעו"ד מנוסה בתחום בכל הנוגע למיסוי מוניציפאלי. |
נכתב על ידי מיכאל רוזן, עו"ד (רו"ח) וענבל פרברי, עו"ד |