שימוש חורג מהיתר חייב בהיטל השבחה

פסקי דין
 

שימוש חורג מהיתר חייב בהיטל השבחה

האם מי שקיבל היתר לשימוש חורג, כאשר ה"חריגה" היא מהאמור בהיתר הבניה (להבדיל ממקרה בו ה"חריגה" היא מהוראות תוכנית) חייב בהיטל השבחה ?

המדובר במבנים בשטח תחנת דלק שיועדו על פי היתר הבניה למחסנים וניתן להם היתר לשימוש חורג למסעדה וקיוסק;  כבוד השופט אליקים מבית המשפט השלום בחיפה קבע, כי הוראות התוספת השלישית לחוק התכנון והבניה אינן מבחינות בין המקרים לעניין תשלום היטל השבחה; כן נקבע, כי  במתן היתר לשימוש חורג הושבח שווי  המקרקעין "השבחה תכנונית" שכן על פי הוראות סע' 148 לחוק התכנון והבניה היתר לשימוש חורג מתנאי היתר בניה, יכול להינתן לתקופה בלתי מוגבלת (להבדיל משימוש חורג מהוראות תוכנית המוגבלת בזמן מכוח הסעיף) ודבר זה עשוי להשפיע על שווי המקרקעין; גם השמאים (שמאי הוועדה, המערערים והמכריע), קבעו כולם כי שווי המקרקעין עלה בעקבות מתן ההיתר. לפיכך נקבע, כי יש לשלם היטל השבחה.

ע"ש (חי) 1004/06 יחזקאל קורן ובניו נ. הוועדה המקומית לתכנון ובניה חיפה, ניתן ביום 25/03/07. לקריאת פסק הדין במלואו ראה  - מאגר נבו.